Curriculum vitae | Info | |
---|---|---|
Contact | Kees Looijesteijn, Molenkolk 4, 1761BC Anna Paulowna T: 0223 53 1593, E: Looijesteijn@quicknet.nl W: www.Looijesteijn.nl | |
Wat raakt hem? | ‘De vermoeide blik van de straatverkoopster trof mij. Dat was in Potosí (Bolivia), waar zich ooit de grootste zilvermijn ter wereld bevond. Zittend op een klapstoeltje met haar voeten opgetrokken tegen de kou op 4100 meter hoogte. Zo zittend verkocht ze vanuit haar uitvouwbare houten koffer snoepjes. Een bescheiden vorm van ondernemerschap of noodgedwongen vindingrijkheid om te overleven? Wat leeftijd betreft had ze mijn moeder kunnen zijn. Toen ik de chocoladereep betaalde, vroeg ik om haar ‘winkeltje’ te fotograferen. Met afgematte blik stemde ze toe. Bang een opkomende traan te fotograferen, drukte ik op de sluiterknop’ | |
Visie | ‘De mens heeft ongekende energie en overlevingsdrang. Creativiteit en optimisme helpen hem in moeilijke periodes die ieder mensenleven kent’. | |
Ervaring | Alfabetisch: Bestuurder, Docent, Ereburger, Fotograaf, Inspirator, Kunstenaar, Literatuurliefhebber, Oud–ontwikkelingswerker, Oud–wethouder, Partner, Projectleider, Spreker, Vader, Voorzitter. | |
1974 | Eerste baan als ontwikkelingswerker in Peru | |
1976 | Benoemd als raadslid en wethouder (1993 – 2002) | |
2002 | Pakte na 9 jaar wethouderschap de verloren draad van de fotografie weer op | |
2005 | Masterclass bij Bettiena Drukker (Fotoacademie/Fotogram) | |
2007 | Faces of Amsterdam bij fotojournalist Caro Bonink | |
2007 | Workshop Portret bij Peter Delleman (Fotoacademie/Fotogram) | |
2008 | Autonome fotografie, Tineke Schuurmans (FotoFactory) | |
2009 | Werkgroep Vorm & Inhoud, Bettiena Drukker (Fotoacademie/Fotogram) | |
Exposities | Fotografeert van zijn 18e tot zijn 21e jaar veel, wat resulteert in expositie met grafiek van Peter Bes, 1972 | Link |
2022 | Kleur bekennen – Bloembollenteelt a.d.h.v kunststromingen en technieken | |
2018 | Groepsexpositie: Fotoronde Den Helder | |
2010 | Groepsexpositie: Beeld in Tuin Anna Paulowna | |
2011 | Groepsexpositie: Zeelichtspiegelingen, Bergensekunst10daagse | |
2011 | Solo expositie: Bijzondere Blik op Bloembollen | |
2011 | Groepsexpositie: Water Bindt Anna Paulowna | |
2012 | Groepsexpositie: Zeelichtspiegelingen, Licht aan Zee, Windkracht13 Den Helder | |
2013 | Groepsexpositie: Macht en Pracht, Anna Paulowna | |
2015 | Solo expositie: Adembenemend Zuid–Amerika | |
2016 | Groepsexpositie: Land & Kunstschappen, Bergensekunst10daagse | |
2004 | Solo expositie: Zuid–Amerika; Winkels ter grootte van een koffer | |
2005 | Groepsexpositie Fotofestival Knokke–Heist (België) | |
2007 | Solo expositie: Afsluitdijk: Van Anna Paulowna tot Zurich een dijk van een dijk | |
2008 | Groepsexpositie: Zomerselectie, met thema Ligt/Licht aan Zee | |
2009 | Geselecteerd voor Fotofestival Knokke–Heist (België) | |
Presentaties | Link | |
2015 | De 7 hoofdzonden en deugden van de fotografie | |
2009 | Wat is er zo hedendaags aan hedendaagse fotografie? | |
2003 | Cuba; Oude mannen en hun strijd tegen de tijd | |
1996 | Zuid–Amerika; In de voetsporen van Simon Bolívar | |
Prijzen | ||
1981 | Eervolle vermelding Fotowedstrijd Europese campagne landelijke gebieden | |
2014 | Publieksprijs Pf Vakblad Professionele Fotografie voor de serie Straatverkopers | Link1 Link2 |
Publicaties | ||
2014 | PolderPolen: Oost–Europese nieuwkomers in Nederland. | |
2016 | Polderse kermis – Welkom in het paleis van de absurditeit, ISBN 978–90–818655–3–1 | Link1 Link2 |
2020 | Compositieleer – Esthetische benadering van anders leren kijken, ISBN: 978–90–83097701 | |
2022 | Kleur bekennen – Bloembollenteelt bezien a.d.h.v kunststromingen en technieken; constructivisme, impressionisme, expressionisme en tenslotte manipulatie. | |
Voorkeuren | Werkt autonoom fotograaf aan zelf gekozen thema’s. Schuwt de reportagevorm niet, voor thema’s die hem aanspreken. Werkt met weinig hulpmiddelen in de stijl van Street Photographer: Respectvol, dichtbij en betrokken: Every step you take – I’ll be watching you |